قهوه خانه زنانه................
دهکده سرگرمی
این وبلاگ هر روز به روز میشود

 

 

تکذیب شد؛ برنامه ای برای قهوه خانه زنانه وجود ندارد/شاید قهوه خانه خانواده 

شهری - سه روز پس از جنجال قهوه خانه زنانه، رییس اتحادیه قهوه خانه داران. می گوید هیچ برنامه ای برای قهوه خانه مختص زنان وجود ندارد.

امید کریمی: قهوه خانه زنانه و جایی که زنان بتوانند مانند مردان قلیان بکشند، به بلوایی بدل شد که البته گویا خیلی زود هم تمام می شود.

پس از مخالفت های متعدد وزارت بهداشت و نیروی انتظامی برای راه افتادن قهوه خانه زنانه، عباس علایی، رییس اتحادیه قهوه خانه داران به خبرآنلاین می گوید که اصلا چنین حرفی نزده است: "ما اصلا این حرفها را ما نزده بودیم. نمی دانم چنین بحثی را از کجا آورده اند."

چهار روز پیش، ایسنا خبری از عباس علایی نقل کرد که حکایت از پیگیری های اتحادیه قهوه خانه داران برای گرفتن مجوز قهوه خانه زنانه داشت. ایسنا از قول او چنین نوشت: "ما پیگیر راه‌اندازی قهوه‌خانه‌ ویژه بانوان هستیم و در نظر داریم با همکاری و اجازه نیروی انتظامی و اداره اماکن، مکانی مختص بانوان ایجاد کنیم و صحبت‌هایی نیز در این رابطه صورت گرفته است. در رابطه با تشکیل قهوه‌خانه ویژه بانوان باید به درستی شرایط و جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفته و نظرات را از مراکز مربوطه دریافت کرده و بعد از بررسی و سنجیدن شرایط به نتیجه مشخصی در این رابطه برسیم."

او اما می گوید اصلا چنین حرفی نزده و البته این بحثی بوده که چند سال پیش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشته است: "چرا باید برای خودم دردسر درست کنم؟ من اصلا چنین حرفی زندم. این بحث مربوط به یک زمانی بوده؛ 2-3 سال پیش. میراث می خواست مکانی را برای قهوه خانه زنان در نظر بگیرند. اما به تازگی حرفی نبوده است."

 

می خواهند تیشه به ریشه ما بزنند

علایی یک تنه در زمانی که وزارت بهداشت تلاش می کرد کلا کشیدن قلیان را ممنوع کند، توانست صنف قهوه خانه دارها را از ورشکستگی نجات دهد. با این حال وزارت بهداشت هنوز هم می گوید قلیان از هزار سیگار هم بدتر است و باید جمع شود.

کاظم ندافی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از مخالفت جدی متولی سلامت ایران با اصل قلیان خبر داده است: "وزارت بهداشت با اساس قهوه‌خانه‌هایی که قلیان عرضه می‌کنند مخالف است. در بحث این که قهوه‌خانه‌ها اختصاصا برای بانوان ایجاد شود به صورت مضاعف مخالفیم؛ چرا که کلید سلامت نسل آینده در دست زنان است. با انجام چنین اقداماتی علاوه بر سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، سلامت نسل آینده نیز دچار مشکل می‌شود و با انواع و اقسام بیماری‌ها مواجه خواهیم شد. بنابراین ضمن این که به شدت با راه‌اندازی قهوه‌خانه‌‌های ویژه زنان مخالفیم، اگر این طرح در کمیسیونی و یا مراجع قانونی مطرح شود مخالفت خود را با ذکر دلایل علمی و منطقی اعلام می کنیم."
با این حال رییس اتحادیه قهوه خانه دارها می گوید قلیان را نمی توان از قهوه خانه حذف کرد: اسباب کار ما قلیان است و فقط هم در قهوه خانه باید عرضه شود. سال گذشته هم بحث هایی مطرح شد که تداخل صنفی بود. بعضی رستوران ها و کافی شاپ ها از اسباب کار قهوه خانه استفاده کردند و قلیان می دادند و این باعث شده تیشه به ریشه ما بزنند. نه رستوان و کافی شاپ و نه باغچه های اطراف تهران هیچ کدام از اینها مجوز استفاده از قلیان را ندارند."

پیش از این دولت مصوب کرده بود که قهوه خانه ها از شمول آئین نامه اجرایی قانون مبارزه با دخانیات، خارج هستند. که همان زمان هم اعتراضات بالا گرفت. اما توجیه این بود که قهوه خانه دارها با این منع قانونی، ورشکست می شوند. 

علایی درابن باره می گوید: "عرضه قلیان در قهوه خانه ها، مصوبه دولت است. در تمام دنیا مکان هایی را برای افراد دخانی در نظر گرفته اند. در ایران چه حایی بهتر از قهوه خانه؟"
 

قهوه خانه پاتوق کارگران است و بازاری ها

در تهران 750 قهوه خانه وجود دارد که عمده آنها در مرکز شهر و محدوده بازار هستند. علایی می گوید مشتری های اصلی قهوه خانه ها، تجار بازار هستند و چون بیشتر تحمع ما در منطقه بازار و داخل شهر است. همه اینها را نیروی انتظامی در نظر گرفته که باید تجاری باشد و کارگر نشین باشد. به همین خاطر پاتوق بازاری ها و کارگران فصلی است."

با این حساب، نمی توان قهوه خانه را زنانه کرد. اما رییس اتحادیه قهوه خانه دارها، می گوید شاید قهوه خانه ای مختص خانواده ها تاسیس شود: "بحث خانوادگی فرق می کند. امکانات شیک، تمیز و مناسبی دارند تا خانواده ها بیایند و البته اگر نیروی انتظامی صلاح بداند. انجام می دهند. اما قرار نیست مخصوص خانم ها باشد."

در همین راستا، فرمانده نیروی انتظامی از مخالفت پلیس با راه اندازی قهوه‌خانه‌های ویژه زنان خبر داده است. سال گذشته نیروی انتظامی حضور زنان در قهوه خانه ها را ممنوع کرد.

سردار اسماعیل احمدی مقدم، درباره مجوز دادن به قهوه خانه زنانه گفته: "ما مسئول این کار نیستیم اما دلیل این موضوع را متوجه نشدم. قهوه خانه محلی است سنتی که کارگران برای چاشت و استراحت به آن مراجعه می‌کند اما مدل‌های جدید قهوه خانه به محلی برای بی‌بند و باری، کشیدن قلیان و سیگار تبدیل شده است. در بسیاری از قهوه خانه‌ها و سفره خانه‌هایی که می‌بینم بسیاری در حال کشیدن قلیان هستند اما نمی دانم راه اندازی قهوه خانه زنان پاسخ به کدام مطالبه مردم است. طرح مسایل انحرافی صحیح نیست و ما با شکل جدید قهوه خانه داری مخالف هستیم. برخی ناهنجاری‌ها در قالب قهوه خانه‌ها ترویج می‌شود."

4547 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط علی جعفرزاده
آخرین مطالب